fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Formatief evalueren

Formatieve beoordeling is erop gericht om vast te stellen waar het kind zich bevindt in relatie tot zijn doel en wat nog nodig is om het doel te behalen. Feedback speelt hierbij een grote rol, waardoor het kind informatie krijgt, bijgestuurd wordt en de kans groter is dat het kind zijn of haar leerdoel behaalt. Hiervoor is het nodig dat de leerkracht weet wat het kind wel of niet begrijpt, zodat de geplande lesactiviteiten bijgesteld kunnen worden. Omdat kennis snel veroudert en werkwijzen en technieken ook snel veranderen is het belangrijk kinderen te leren hoe zij zich voortdurend nieuwe kennis en vaardigheden eigen kunnen maken. Dit vereist van kinderen dat ze kunnen reflecteren op hun eigen leren en hun eigen ontwikkelproces. 

Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:
-  Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren en leerlingen weten dat ook;
-  Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt;
-  Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.