Kanjer
De Kanjertraining
Wij werken met de methode van de Kanjertraining. De school heeft gekozen voor de Kanjertraining omdat deze uitgaat van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Dat houdt in dat we een veilige, prettige plek willen zijn voor alle betrokkenen. De Kanjertraining leert kinderen respectvol met zichzelf, elkaar en de school om te gaan.
Doel van de Kanjertraining
Het belangrijkste doel is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. Hierdoor groeit het zelfvertrouwen en durft het kind zijn/haar plaats in het leven in te nemen. Onderzoek laat zien dat als gevolg hiervan kinderen minder last hebben van sociale stress en zich, op de lange termijn, beter kunnen concentreren op hun (school)werk.
De Kanjertraining geeft handvatten voor (lastige) sociale situaties. De training leert kinderen hoe ze zelf problemen kunnen oplossen. Het principe van de Kanjertraining bestaat uit het bewust worden van vier manieren van reageren. Hiervoor wordt, als symbool voor gedrag, gebruik gemaakt van vier gedragstypes en petten:
De tijger (de witte pet): is zichzelf, te vertrouwen en behulpzaam.
Zonder witte pet moet tijger ervoor oppassen niet naïef of bemoeizuchtig te worden.
Het konijn (de gele pet): gedraagt zich vriendelijk, netjes en inlevend.
Zonder witte pet trekt konijn zich echter terug en doet bang.
Het aapje (de rode pet): gedraagt zich op een blijmoedige manier en heeft humor.
Zonder witte pet gaat aap echter meelopen en slooft zich uit.
De vogel (de zwarte pet): vertoont leiderschapsgedrag en durft initiatief te nemen.
Zonder witte pet speelt vogel echter de baas, zoekt ruzie en kan gaan pesten.
Wat leren de kinderen tijdens de Kanjertraining?
- Zichzelf voorstellen/een presentatie houden.
- Iets aardigs zeggen over elkaar en zichzelf.
- Met gevoelens van zichzelf en de ander kunnen omgaan.
- Een compliment, maar ook kritiek kunnen geven en ontvangen.
- Ja en Nee kunnen zeggen: 'Ja' als je iets prettig vindt en 'Nee' als je iets vervelend vindt.
- Hun eigen mening geven zonder iemand te kwetsen.
- Een ander durven vertrouwen en zelf te vertrouwen zijn.
- Samenwerken.
- Vragen stellen, belangstelling tonen, proberen de ander te begrijpen.
- Zelfvertrouwen/zelfrespect krijgen.
- Leren stoppen met treiteren.
- Uit een slachtofferrol stappen.
Als u als ouder voor onze school kiest, dan kiest u voor een school waar kinderen, het team en ouders het verlangen hebben en hun best doen om respectvol met elkaar om te gaan.