fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Schatkamer

In de Schatkamer komen kinderen uit verschillende groepen uit de midden- en bovenbouw bij elkaar. Deze kinderen krijgen in de schatkamer onderwijs dat bij hen past. Het daagt ze uit en is vaak anders dan in de klas. De Schatkamer is altijd op donderdag bij juf Anke.

Schatkamer middenbouw

Vorige week hebben de kinderen allemaal een smartgame uitgezocht waaraan ze vandaag het eerste kwartier van de les gewerkt hebben. Hierna hebben we de doelen en acties van vandaag op het doelenbord gezet en hebben we een filmpje gekeken over de 10 vetste voertuigen die echt bestaan. Dit filmpje diende ter inspiratie voor de opdracht: combineer 3 voertuigen tot 1 heel nieuw voertuig. De eerste stap die ze hierbij moesten zetten was om zoveel mogelijk verschillende lucht-, water- en landvoertuigen te bedenken. Deze schreven zij op grote flappen. Vervolgens koos ieder groepje uit iedere categorie 1 voertuigen en schreven ze de belangrijkste eigenschappen van deze voertuigen op. Volgende week kunnen ze deze eigenschappen gaan combineren. 

Voor in de klas hebben de kinderen een denksleutelopdracht gekregen. 

 

Schatkamer bovenbouw

Ook hier zijn we begonnen met de smartgames, het doelenbord en het filmpje. Daarna kregen deze kinderen de opdracht om zoveel mogelijk woorden met 30 scrabblestenen te maken, die te maken hebben met voertuigen. Na ongeveer 10 minuten had ieder groepje minimaal 5 woorden gemaakt. Met minimaal 3 van deze woorden moeten zij een verhaal schrijven met als titel: "Reis mee met mij!"

De bovenbouwkinderen hebben 2 rekenopdrachten meegekregen voor in de klas. 

Donderdag 3 oktober 2019

 

Schatkamer onderbouw 

We begonnen vandaag weer met de Smartgames. De kinderen gingen verder waar ze vorige week gebleven waren. Sommige kinderen komen nu aan bij levels die al wat meer van hun inzicht en doorzettingsvermogen vragen. Na de Smartgames hebben we de huiswerkopdracht besproken en hebben we nagedacht over de vraag hoe het zou zijn of wat er zou gebeuren als er geen auto's meer in Numansdorp mochten rijden. De kinderen kwamen met hele heldere conclusies én zeer innovatieve ideeën!

Hierna zijn ze druk aan de slag gegaan met het combineren van de 3 voertuigen waarvan ze vorige week de eigenschappen opgeschreven hadden. Er werd een gedetailleerde tekening van hun nieuwe voertuig gemaakt en er werd nagedacht over de materialen waarmee ze dit voertuig daadwerkelijk willen realiseren. 

Opdracht voor in de klas: lees de bladzijde uit het boek wat je meegekregen hebt, schrijf daarna het verhaal een stukje verder.

Schatkamer bovenbouw 

De kinderen van de bovenbouw begonnen vanmiddag ook weer direct met het spelen van hun Smartgame. Ook hier bereiken ze levels waar ze wat langer over na moeten denken. Hierna hebben we de huiswerkopdrachten besproken; er was hard aan gewerkt en ook al had niemand de treinopdracht goed, ze hadden er wel goed over nagedacht. Vervolgens hebben we gesproken over de overeenkomsten tussen een cruiseschip en een vliegtuig, de verschillen tussen een skateboard en een fiets en hoe het eruit zal zien wanneer je een skateboard en een fiets met elkaar combineert. Het is een feestje om hier met elkaar over na te denken en te horen met welke ideeën de kinderen komen! 

Vervolgens zijn ze verder gegaan met het schrijven van hun verhaal. Om het een beetje moeilijker te maken en om het creatief denken te stimuleren, kregen de kinderen af en toe een kaartje van de juf met daarop een voertuig of landschap die zij moesten verwerken in het verhaal. Hierdoor ontstonden hele originele verhalen! Hierna kregen ze de opdracht om minimaal 3 voertuigen uit hun verhaal te kiezen. Hiervan schreven ze de belangrijkste eigenschappen op om deze vervolgens te gaan combineren tot 1 compleet nieuw voertuig. 

De opdracht voor in de klas is heeft als titel: "Reis om de wereld."

Donderdag 10 oktober 2019

Schatkamer onder/middenbouw

Vandaag zijn we natuurlijk weer begonnen met het spelen van de Smartgames. Sommige kinderen hadden vandaag "maar" 2 levels behaald. We gesproken over hoe dat komt en geconcludeerd dat hoe verder je in het spel bent, hoe moeilijker het wordt en des te meer tijd het kost om een level goed op te lossen. Dat geeft helemaal niets! Het gaat om het doorzetten; niet direct opgeven, maar steeds weer opnieuw proberen! De huiswerkopdracht was deze week door niemand gemaakt, maar gelukkig had iemand nog een heel leuk rekenraadsel. Vervolgens stelden we de doelen en acties van de ochtend vast en konden de kinderen aan de slag met het maken van hun voertuig. 

Schatkamer bovenbouw

Ook hier werd het eerste kwartier weer flink "gesmartgamed." Eén van de kinderen heeft zelfs al een heel spel uitgespeeld. Deze mag volgende keer een nieuw spel uitkiezen, wat misschien wat meer bij het niveau past. Na het vaststellen van de doelen en acties van deze middag, hebben we de huiswerkopdracht besproken. Het was een lange opdracht, waar ze ongeveer een uur over hadden gedaan om tot het eindantwoord te komen. Bij deze opdracht moesten ze heel veel gegevens met elkaar combineren om uit eindelijk tot een antwoord te kunnen komen. Een flinke uitdaging dus! Vervolgens zijn de kinderen aan de slag gegaan met een leeskraker over auto's. Alleen door begrijpend lezen en logisch redeneren kun je tot de goede antwoorden komen. De laatste driekwartier gingen ook deze kinderen aan de slag met het maken van hun voertuig.