fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar
fix bar

Schatkamer

In de Schatkamer komen kinderen uit verschillende groepen uit de midden- en bovenbouw bij elkaar. Deze kinderen krijgen in de schatkamer onderwijs dat bij hen past. Het daagt ze uit en is vaak anders dan in de klas. De Schatkamer is altijd op donderdag bij juf Anke.

Schatkamer middenbouw

Vorige week hebben de kinderen allemaal een smartgame uitgezocht waaraan ze vandaag het eerste kwartier van de les gewerkt hebben. Hierna hebben we de doelen en acties van vandaag op het doelenbord gezet en hebben we een filmpje gekeken over de 10 vetste voertuigen die echt bestaan. Dit filmpje diende ter inspiratie voor de opdracht: combineer 3 voertuigen tot 1 heel nieuw voertuig. De eerste stap die ze hierbij moesten zetten was om zoveel mogelijk verschillende lucht-, water- en landvoertuigen te bedenken. Deze schreven zij op grote flappen. Vervolgens koos ieder groepje uit iedere categorie 1 voertuigen en schreven ze de belangrijkste eigenschappen van deze voertuigen op. Volgende week kunnen ze deze eigenschappen gaan combineren. 

Voor in de klas hebben de kinderen een denksleutelopdracht gekregen. 

 

Schatkamer bovenbouw

Ook hier zijn we begonnen met de smartgames, het doelenbord en het filmpje. Daarna kregen deze kinderen de opdracht om zoveel mogelijk woorden met 30 scrabblestenen te maken, die te maken hebben met voertuigen. Na ongeveer 10 minuten had ieder groepje minimaal 5 woorden gemaakt. Met minimaal 3 van deze woorden moeten zij een verhaal schrijven met als titel: "Reis mee met mij!"

De bovenbouwkinderen hebben 2 rekenopdrachten meegekregen voor in de klas. 

Donderdag 3 oktober 2019

 

Schatkamer onderbouw 

We begonnen vandaag weer met de Smartgames. De kinderen gingen verder waar ze vorige week gebleven waren. Sommige kinderen komen nu aan bij levels die al wat meer van hun inzicht en doorzettingsvermogen vragen. Na de Smartgames hebben we de huiswerkopdracht besproken en hebben we nagedacht over de vraag hoe het zou zijn of wat er zou gebeuren als er geen auto's meer in Numansdorp mochten rijden. De kinderen kwamen met hele heldere conclusies én zeer innovatieve ideeën!

Hierna zijn ze druk aan de slag gegaan met het combineren van de 3 voertuigen waarvan ze vorige week de eigenschappen opgeschreven hadden. Er werd een gedetailleerde tekening van hun nieuwe voertuig gemaakt en er werd nagedacht over de materialen waarmee ze dit voertuig daadwerkelijk willen realiseren. 

Opdracht voor in de klas: lees de bladzijde uit het boek wat je meegekregen hebt, schrijf daarna het verhaal een stukje verder.

Schatkamer bovenbouw 

De kinderen van de bovenbouw begonnen vanmiddag ook weer direct met het spelen van hun Smartgame. Ook hier bereiken ze levels waar ze wat langer over na moeten denken. Hierna hebben we de huiswerkopdrachten besproken; er was hard aan gewerkt en ook al had niemand de treinopdracht goed, ze hadden er wel goed over nagedacht. Vervolgens hebben we gesproken over de overeenkomsten tussen een cruiseschip en een vliegtuig, de verschillen tussen een skateboard en een fiets en hoe het eruit zal zien wanneer je een skateboard en een fiets met elkaar combineert. Het is een feestje om hier met elkaar over na te denken en te horen met welke ideeën de kinderen komen! 

Vervolgens zijn ze verder gegaan met het schrijven van hun verhaal. Om het een beetje moeilijker te maken en om het creatief denken te stimuleren, kregen de kinderen af en toe een kaartje van de juf met daarop een voertuig of landschap die zij moesten verwerken in het verhaal. Hierdoor ontstonden hele originele verhalen! Hierna kregen ze de opdracht om minimaal 3 voertuigen uit hun verhaal te kiezen. Hiervan schreven ze de belangrijkste eigenschappen op om deze vervolgens te gaan combineren tot 1 compleet nieuw voertuig. 

De opdracht voor in de klas is heeft als titel: "Reis om de wereld."

Donderdag 10 oktober 2019

Schatkamer onder/middenbouw

Vandaag zijn we natuurlijk weer begonnen met het spelen van de Smartgames. Sommige kinderen hadden vandaag "maar" 2 levels behaald. We gesproken over hoe dat komt en geconcludeerd dat hoe verder je in het spel bent, hoe moeilijker het wordt en des te meer tijd het kost om een level goed op te lossen. Dat geeft helemaal niets! Het gaat om het doorzetten; niet direct opgeven, maar steeds weer opnieuw proberen! De huiswerkopdracht was deze week door niemand gemaakt, maar gelukkig had iemand nog een heel leuk rekenraadsel. Vervolgens stelden we de doelen en acties van de ochtend vast en konden de kinderen aan de slag met het maken van hun voertuig. 

Schatkamer bovenbouw

Ook hier werd het eerste kwartier weer flink "gesmartgamed." Eén van de kinderen heeft zelfs al een heel spel uitgespeeld. Deze mag volgende keer een nieuw spel uitkiezen, wat misschien wat meer bij het niveau past. Na het vaststellen van de doelen en acties van deze middag, hebben we de huiswerkopdracht besproken. Het was een lange opdracht, waar ze ongeveer een uur over hadden gedaan om tot het eindantwoord te komen. Bij deze opdracht moesten ze heel veel gegevens met elkaar combineren om uit eindelijk tot een antwoord te kunnen komen. Een flinke uitdaging dus! Vervolgens zijn de kinderen aan de slag gegaan met een leeskraker over auto's. Alleen door begrijpend lezen en logisch redeneren kun je tot de goede antwoorden komen. De laatste driekwartier gingen ook deze kinderen aan de slag met het maken van hun voertuig. 

Donderdag 31 oktober 2019

Schatkamer onder/middenbouw

Na de SmartGames hebben we de huiswerkopdracht besproken. Alle kinderen hadden er aan gewerkt; super!! Ze vonden de Leeskraker best moeiljik, maar daardoor wel erg leuk. Moeilijk = leuk!! Daar hebben we natuurlijk even over verder gepraat. Hierna kregen de kinderen nog eventjes de tijd om hun voertuig af te maken en hebben we uitgebreid de tijd genomen om het eindresultaat, maar vooral het proces te evalueren. Als afsluiting kregen de kinderen de opdracht om een toren van bekertjes te maken. Ze mochten de bekertjes alleen niet aanraken met hun handen. Als hulpmiddel kregen ze een elastiekje en een stukje touw; een opdracht waarbij vooral heel praktisch gedacht moest worden én waarbij heel goed samengewerkt moest worden....

De opdracht voor in de klas is deze week een logische breinbreker.

Schatkamer bovenbouw

Nadat de SmartGames waren opgeruimd hebben we met elkaar gefilosofeerd over bijv. "kun je op school vrij zijn" en "kun je verdriet uitzetten." Ontzettend leuk om te horen op welke manier de kinderen nadenken over deze zaken. En neem van mij aan dat sommige kinderen echt heel ver doordenken! Na het filosoferen kregen de kinderen nog tijd om de voertuigen af te maken. Hierna hebben we zowel het proces als het eindresultaat met elkaar geëvalueerd en gereflecteerd op ons eigen handelen tijdens het hele proces.

De opdracht voor in de klas luidt: "Op welke manier kunnen we de CO2-uitstoot op school verminderen." Omdat dit een hele grote opdracht is, krijgen ze iedere week een deeltaak. 

Donderdag 31 oktober 2019

Schatkamer onder/middenbouw

Na de SmartGames hebben we de huiswerkopdracht besproken. Alle kinderen hadden er aan gewerkt; super!! Ze vonden de Leeskraker best moeiljik, maar daardoor wel erg leuk. Moeilijk = leuk!! Daar hebben we natuurlijk even over verder gepraat. Hierna kregen de kinderen nog eventjes de tijd om hun voertuig af te maken en hebben we uitgebreid de tijd genomen om het eindresultaat, maar vooral het proces te evalueren. Als afsluiting kregen de kinderen de opdracht om een toren van bekertjes te maken. Ze mochten de bekertjes alleen niet aanraken met hun handen. Als hulpmiddel kregen ze een elastiekje en een stukje touw; een opdracht waarbij vooral heel praktisch gedacht moest worden én waarbij heel goed samengewerkt moest worden....

De opdracht voor in de klas is deze week een logische breinbreker.

Schatkamer bovenbouw

Nadat de SmartGames waren opgeruimd hebben we met elkaar gefilosofeerd over bijv. "kun je op school vrij zijn" en "kun je verdriet uitzetten." Ontzettend leuk om te horen op welke manier de kinderen nadenken over deze zaken. En neem van mij aan dat sommige kinderen echt heel ver doordenken! Na het filosoferen kregen de kinderen nog tijd om de voertuigen af te maken. Hierna hebben we zowel het proces als het eindresultaat met elkaar geëvalueerd en gereflecteerd op ons eigen handelen tijdens het hele proces.

De opdracht voor in de klas luidt: "Op welke manier kunnen we de CO2-uitstoot op school verminderen." Omdat dit een hele grote opdracht is, krijgen ze iedere week een deeltaak. 

Donderdag 3 oktober 2019

 

Schatkamer onderbouw 

We begonnen vandaag weer met de Smartgames. De kinderen gingen verder waar ze vorige week gebleven waren. Sommige kinderen komen nu aan bij levels die al wat meer van hun inzicht en doorzettingsvermogen vragen. Na de Smartgames hebben we de huiswerkopdracht besproken en hebben we nagedacht over de vraag hoe het zou zijn of wat er zou gebeuren als er geen auto's meer in Numansdorp mochten rijden. De kinderen kwamen met hele heldere conclusies én zeer innovatieve ideeën!

Hierna zijn ze druk aan de slag gegaan met het combineren van de 3 voertuigen waarvan ze vorige week de eigenschappen opgeschreven hadden. Er werd een gedetailleerde tekening van hun nieuwe voertuig gemaakt en er werd nagedacht over de materialen waarmee ze dit voertuig daadwerkelijk willen realiseren. 

Opdracht voor in de klas: lees de bladzijde uit het boek wat je meegekregen hebt, schrijf daarna het verhaal een stukje verder.

Schatkamer bovenbouw 

De kinderen van de bovenbouw begonnen vanmiddag ook weer direct met het spelen van hun Smartgame. Ook hier bereiken ze levels waar ze wat langer over na moeten denken. Hierna hebben we de huiswerkopdrachten besproken; er was hard aan gewerkt en ook al had niemand de treinopdracht goed, ze hadden er wel goed over nagedacht. Vervolgens hebben we gesproken over de overeenkomsten tussen een cruiseschip en een vliegtuig, de verschillen tussen een skateboard en een fiets en hoe het eruit zal zien wanneer je een skateboard en een fiets met elkaar combineert. Het is een feestje om hier met elkaar over na te denken en te horen met welke ideeën de kinderen komen! 

Vervolgens zijn ze verder gegaan met het schrijven van hun verhaal. Om het een beetje moeilijker te maken en om het creatief denken te stimuleren, kregen de kinderen af en toe een kaartje van de juf met daarop een voertuig of landschap die zij moesten verwerken in het verhaal. Hierdoor ontstonden hele originele verhalen! Hierna kregen ze de opdracht om minimaal 3 voertuigen uit hun verhaal te kiezen. Hiervan schreven ze de belangrijkste eigenschappen op om deze vervolgens te gaan combineren tot 1 compleet nieuw voertuig. 

De opdracht voor in de klas is heeft als titel: "Reis om de wereld."

Donderdag 7 november 2019

Schatkamer middenbouw

Vandaag zijn we een keer niet begonnen met de Smartgames, maar hebben we het complimentenspel gespeeld. Op de tafel lagen een flink aantal complimentenkaartjes. Iedereen koos een compliment voor degene links van hem/haar. Ze moesten dus heel goed bedenken welke compliment ze beste bij die persoon vonden passen en ze moesten ook nog kunnen vertellen waarom ze dit zo goed vonden passen. Daarna was het tijd om de complimentjes te geven én te ontvangen. Dat laatste blijkt af en toe nog weleens lastig te zijn. Hierna hebben gepraat over wat een complimentje krijgen en een complimentje geven met je doet.

Toen zette de juf een voorwerp op tafel. De kinderen moesten er met elkaar zien achter te komen wat dit was en waarvoor het gebruikt zou kunnen worden. Na een tijdje waren ze er over uit dat het een spaarpot moest zijn. Gelukkig had de juf wat muntjes meegenomen en kon het idee getest worden. Het bleek inderdaad een spaarpot te zijn, waarbij de muntjes niet zomaar op de bodem terecht kwamen... De opdracht die hierop volgde was: maak van een schoenendoos, 1 vel karton en plakband een knikkerbaan waarbij de knikker er precies 10 seconden overdoet om naar het eindpunt te rollen. Er werden heel wat ideeën bedacht die af en toe ook weer in de prullenbak belandde, er werd gediscussieerd én heel goed samengewerkt! Helaas deden de knikkers er bij beide banen korter dan 10 seconden over. Een mooi uitgangspunt om volgende keer te praten over welke aanpassingen er nog gemaakt zouden moeten worden om de opdracht wel te laten slagen. 

Schatkamer bovenbouw

Ook hier zijn we vandaag met een andere opdracht begonnen namelijk: maak binnen 10 minuten een zo'n lang mogelijke grammaticaal correcte zin, waarbij het eerste woord begint met een A, het tweede met een B, het derde met een C enz. De langste zin die gemaakt was, bestond uit 19 woorden!

Hierna kregen de kinderen een mini-college over CO2 en stikstof waarna we hierover een Kahoot-quiz speelden om te kijken of de informatie was blijven hangen. De kinderen gaan de komende 2 weken in hun eigen klas aan de slag met het verzamelen van gegevens over de CO2-uitstoot op onze school en verwerken deze informatie in een infographic.

In de Schatkamer werken de kinderen de komende weken aan het schrijven en voorbereiden van een poppenkastvoorstelling over Sinterklaas. Deze voorstelling gaan ze natuurlijk ook echt spelen voor de kinderen van de onderbouw. 

Donderdag 21 november 2011

Schatkamer middenbouw

Vanmorgen mochten de kinderen kiezen uit 4 verschillende soorten rekenopdrachten. Het was interessant om te zien wie welke opdracht koos en hoe ze hiermee aan de slag gingen. Het grootste leerpunt was het lezen van de uitleg.... daarna was de opdracht eigenlijk niet zo heel erg moeilijk. Twee weken geleden hadden de kinderen de Smartgame mee naar de klas en daar zijn ze heel hard mee aan de slag gegaan!! Sommige kinderen hadden wel 15 levels gespeeld! Daarna kregen ze de opdracht om zoveel mogelijk vragen te stellen bij een plaat met daarop allerlei verschillende soorten paarden. In het begin is dat best lastig, maar hoe langer je naar de plaat kijkt en hoe meer vragen je van de anderen hoort, hoe makkelijker het wordt. De laatste opdracht die de kinderen kregen was om een kruidnoten onderzoek op te zetten en uit te voeren. Natuurlijk zijn we hier nog niet mee klaar dus gaan we er volgende week mee verder!

Schatkamer bovenbouw

Vandaag weer ouderwets begonnen met het spelen van Smartgames. Daarna hebben de kinderen een uitleg gehad over wat nou precies leren is en wat je dan voelt. We hebben het o.a. gehad over de vitamines Falen en Balen, maar ook over successen vieren. Dit hebben we gevisualiseerd met stapstenen. De kinderen weten nu dat het goed is als je leerstof krijgt die wat verder weg ligt en dat moeite doen hoort bij iets nieuws leren. Hierna hebben we de huiswerkopdracht besproken. De meeste groepjes hadden de opdracht niet helemaal goed begrepen omdat de juf waarschijnlijk niet duidelijk genoeg was geweest. Daarom hebben we de opdracht nogeens stap voor stap met elkaar doorgenomen en gaan de kinderen daar de komende week heel hard mee aan de slag. Toen waren er nog 50 minuten over om verder te werken aan de poppenkastvoorstelling. 

Donderdag 28 november 2019

Schatkamer middenbouw

We zijn gestart met het spelen van de smartgames waarna we in de kring genoten hebben van de stripverhalen die de kinderen de afgelopen week in de klas hebben gemaakt over Sinterklaas en een pepernootje. Wat een fantasie hebben sommige kinderen! Hierna hebben we kruidnootjes geproefd zonder dat we wisten welk merk het was. De kinderen vonden kruidnootje B het lekkerst en waren er van overtuigd dat die van Bolletje was. Kruidnootje D vonden ze het minst lekker en ze dachten dat dit kruidnootje van Smikkelhuis (Action) was. Maar wat bleek.... kruidnootje B was van Smikkelhuis en kruidnootje D was van de Albert Hein! Na de test hebben we een Sinterklaasquiz gespeeld waarbij voor ieder goed antwoord een kruidnootje verdiend kon worden!

Schatkamer bovenbouw

Na de smartgames hebben we gekeken naar een filmpje over de invloed van positiviteit op je prestaties. Daarna hebben we de CO2 opdracht besproken en hebben we ook de kruidnootjes maar even getest. Bij deze groep kwamen de kruidnootjes van Gewoon het beste uit de bus. Hierna zijn ze verder gegaan met het schrijven van de poppenkastvoorstelling en het oefenen hiervan.